Červen 2015

Japonská videa ukázek bezpečné výuky

25. června 2015 v 21:45 | júdanša |  Waza (Technika)
V posledních letech japonští učitelé džúdó v čele s Kódókanem a Celojaponskou federací džúdó se snaží vyvíjet metody pro bezpečnou výuku džúdó. Níže je několik videí, kde je možno vidět bezpečné metody výuky pádů a hodu.

Na následujících 4 videích je zachycena část ze semináře učitele Tokujasu Hidemasy (vedoucího představitele džúdó chiropraktiků - Džúdó Seikufuši - součástí Tokijo Araki University medicínských a zdravotních věd).

柔道 安全な投技の指導法
Výuka techniky bezpečného hodu
https://www.youtube.com/watch?v=5JKskIjjhUs


Bezpečná výuka Ukemi (pádů)
https://www.youtube.com/watch?v=Ey89ohh8tX4


Výuka základů hodu s pomůckou (trojůhelníkem)
https://www.youtube.com/watch?v=thpHhykAPrw

videa s analýzou technik od Judo Mat Lab

13. června 2015 v 18:34 | júdanša |  Waza (Technika)
Na youtube je uživatel Judo Mat Lab, který vložil několik videí, kde velmi názorně a pěkně analyzuje techniky džúdó ze zápasů velmi vysoké úrovně. Ze spoustyanalyzovaných skutečností se dá minimálně poučit. Níže dávám odkazy na videa.

Judo Mat Lab youtube canal

Combinations: Attacking the Rebound - Judo Mat Lab

Combinations: Attacking the Rebound - Part 2 - Judo Mat Lab

Nomura's ippon seoi nage - Judo Mat Lab - 野村忠宏の一本背負投 - 柔道

Front Pivot: Sode tsurikomi goshi - Judo Mat Lab - 柔道 - 袖釣込腰

Kacuhiko Kašiwazaki a jeho Newaza

8. června 2015 v 13:09 | júdanša |  Waza (Technika)
Na videu z Youtube na odkazu níže je video v délce 2hodiny a 17 minut, kde Kacuhiko Kašiwazaki (8.dan Mistr světa z roku 1981 v kategorii do 65 kg a Mistr Japonska v letech 1975, 1978, 1979, 1980, 1981) ukazuje své Newaza techniky (techniky boje na zemi).
Kašiwazaki byl specialistou na Sutemi waza techniky a Newaza techniky. Jeho provedení Joko Tomoe Nage je velmi známé. Co jsem měl možnost zjistit, tak Kašiwazaki sensei nyní působí na IBU (International Budo University http://www.budo-u.ac.jp/english/index.html ) jako učitel džúdó. Někteří lidé z ČR měli tu možnost tam studovat (především kendisté, či naginatisté). Nicméně vím i člověku z ČR, který tam docházel na tréninky džúdó.

Katsuhiko Kashiwazaki - Newaza of Kashiwazaki

Pár videí z výuky džúdó ze Sao Paula

4. června 2015 v 23:14 | júdanša |  Waza (Technika)
Na odkazech níže je několik videí z výuky v Brazilii. Brazilsko-japonský učitel ukazuje svou propracovanou techniku.

JUDÔ - GOKYO
https://www.youtube.com/watch?v=RHwxon_iXHM


JUDÔ - RENRAKU RENKA WAZA


JUDÔ - KAESHI WAZA
https://www.youtube.com/watch?v=NbA0IF0z8Hs


JUDÔ - OSSAE KOMI WAZA
https://www.youtube.com/watch?v=8agvsi4MYwc


JUDÔ - KANSETSU WAZA
https://www.youtube.com/watch?v=qQ2gM27D1hg

1.dan je stále počátek

4. června 2015 v 10:10 | júdanša |  Kokoro (způsob myšlení)
Kolem sebe vidím a já jsem toho také špatným příkladem (1.dan jsem složil v roce 1999, zůčastňoval jsme se soutěží jednotlivců i týmů v ČR i zahraničí, soustředění, kempů, ale dále jsem se od té doby jsem nepokusil o složení 2.danu), že džúdisté skládají zkoušky na kjú, kde se učí techniky hodů a techniky boje na zemi (nepříliš přesně řečeno osnovy dle Gókjó - 5.skupin). Po složení 1.danu (hrubém zvládnutí Nage no kata a Katame no kata) povětšinou končívají se skládáním zkoušek, černý pás již je obdržen a dále není motivace se více věnovat skládání zkoušek na další dany. Nicméně dále pracují na svojí zápasové technice. Myslím si, že tohle je docela běžná věc v Čechách. To o čem mluvím není honba za hromaděním stupňů dan, ale pokus o zamyšlení, jak tradiční zdroje informací přistupují k dan stupňům a jaký význam pro džúdistu může mít studovat a pokoušet se skládat vyšší stupně a změnit svůj postoj - i svůj. V materálech se lze dopátrat často názoru, že až po složení zkoušky na 5. nebo 6. dan (někdy 3.dan) je člověk brán jako instruktor, ten kdo by měl korektně šířit džúdó nebo jiná budó dále a ještě stále není MISTREM a má stále co zlepšovat.

Existuje hodně indícijí, že při studium džúdó je technická úroveň 1.dan skutečný začátek. Člověk zvládnul základy techniky (Gokjó) a je připraven fyzicky, je připraven zdokonalovat svoji osobní techniku, aplikovat ji i ostatní techniky do různých situací, tvořit svůj osobitý styl boje a chápat hlubší souvislosti v technice i principech spojené s džúdó.
Přístupy jsou různé u různých organizací... na technické stupně 2.dan a vyšší je v ČR požadován jistý stupeň zvládnutí džúdó kata, prokázat znalost technik z Gokjó a technik sebeobrany. V Kódókanu existuje systém "Batsugun", kde stupně do 4.danu je možné získat pouze 2 krát ročně na základě výher v Kóhaku šiaj (soutěž Červených proti Bílým) .
Některé organizace včetně Českého svazu juda udělují i nižší stupně dan čestně (bez provedené zkoušky), to je myslím velká škoda.

Osobně věřím dle mých velmi omezených zkušeností, že hlubší studium a porozumění základních kata z požadavků Českého svazu juda jako jsou Nage no kata, Katame no kata, Gonosen no kata, Kime no kata, Kódókan Gošin džucu dá hlubší vhled a zlepší naši schopnost uplatnit techniky džúdó. Řádná příprava a podstupování zkoušek nám dává odezvu o našem studiu džúdó ( na co se zaměřit, co zlepšit, co zvládnout, čemu rozumět ). Případný neúspěch je cennou zkušeností o vlastní osobnosti (jak to unese) a hloubce studia.

Pár příkladů k tématu zkoušek z různých zdrojů:

A.
"Zatímco veřejnost často věří, že nošení černého pásu znamená, že člověk je odborník, namísto toho ve skutečnosti udělení 1. stupně černého pásu v judu znamená, že student je nyní skutečně připraven začít se učit judo. "(IJF)

( obrázek Kuro obi (černý pás) pochází z webšopu Kódókan Institutu )

B,
Šin-Gi-Tai (mysl, dovednost, tělo)
Tyto tři složky udílení stupňů znamenají:
1. "Tai" (tělo) - každý uskutečňuje skrz posuzování jedince dle výsledků v soutěži.
2. "Gi" (průzkum, práce) - oceňovány technické znalostí studenta.
3. "Šin" (mysl) - nejtěžší hodnota, je uskutečnována prostřednictvím zapojením se vůči ostatním a džúdó komunitě, vyzařováním příkladu osobnosti.

Od počátku života džúdisty až do 3.danu je velmi důležité hedisko "Tai" složky , pak do 5.danu hledisko "Gi" a až nakonec "Šin".

Tyto tři složky musí být vždy přítomny, ale jejich hodnota se mění v závislosti na pokroku v daném stupni. Je třeba poznamenat, že "Tai" hodnota je povinná k pokroku ve všech stupních. Opravdu nikdo nemůže mít vzdělávací systém založený na praxi, aniž by povinně prokazoval výsledek v praxi. • (IJF)

( obrázek Kohaku obi (červenobílý pás) pochází z webšopu Kódókan Institutu )

C.
Zajímavé pojednání je z knihy Jigoro Kano and the Kodokan - An Innovative response to modernisation
--------------
Několik postřehů k systému zkoušek Kódókanu
Kanó nahradil tradiční systém stupňů (šóden, čúden, okuden nebo mokuroku, menkjo, kaiden) za svůj. Kanó shledával tradiční systém příliš neurčitý, několik jeho kolegů setrvávalo na stejném stupni po dlouhý čas, než postoupili. Kanó měl za cíl, že jeho rozdělení na jednotlivé stupně dan bude pokrokověji ukazovat realitu studia a lépe motivovat.
Kanó nejdříve rozdělil žáky do dvou skupin mudanša (bez stupně) a júdanša (držitelé stupňů). Pro júdanša vytvořil jednotlivé stupně dan a později mudanša rozdělil do tří skupin ko, ocu, hei. Ty pak nahradil stupněmi kjú (mukjú (bez kjú), gokjú 5.kjú - ikkjú 1.kjú).

V knize (Jigoro Kano and the Kodokan - An Innovative response to modernisation) je nastíněno, že posuzování lidského charakteru hrálo též roli při udělování technických stupňů v Kanóvě Kódókanu, nejenom technická dovednost v randori a kata, ale také společenská slušnost, svědomitost v tréninku. Pro vyšší stupně se posuzovalo dosažení cílů vlastního zdokonalení a budování dobrých vlastností - aplikace džúdó do každodenního života. V knize (1) je výtah citací k pravidlům pro posuzování zkoušek z "Předpisy Kódókan Rady" vytištěné v Júdó Nenkan, 1925.
Článek 10: Posouzení pro povýšení je založeno na kandidátově charakteru, technických znalostech v kata a randori, znalostech džúdó, uplatnění výcviku džúda, úspěchy v džúdó a tak dále. Uchazeči budou posuzovány v souladu s následujícími kritérii:
a, Má-li kandidát nedostatky v charakteru, on/ona nebude povýšen, i když splňuje ostatní požadavky.
b, U těch, u kterých je považováno, že mají dobrý charakter, a kteří se připravují pilně, aby uplatňovaly své džúdó dovednosti a znalosti v každodenním životě, a těch, kteří udělali úspěchy v džúdó, může být do určité míry takto kompenzována technická nedostatečnost.
c, Posouzení džúdó technik bude zdůrazňovat držení těla, rovnováhu a vyrovnanost (klid) při provádění.
d, V souvislosti se znalostí džúdó, tak kandidáti na povýšení na Šódan (1.dan) nebo vyšší, musí ukázat pevné porozumění technické teorie a ukázat, jak uvádějí důraz na jejich džúdó zkušenosti.

V knize (Jigoro Kano and the Kodokan - An Innovative response to modernisation) jsou také uvedeny překlady textů certifikátů z 20.května roku 1894 ze zkoušek Kódókanu v Šimotomizaka-čó. Certifikáty na nižší stupně byly v té době tištěné a od 4.danu je Kanó vlastnoručně psal. Zajímavé je, že instruktorem bývá označen až ten, kdo obdrží stupeň 6.dan. Také je zajímavé si všimnout, jak se liší slova v jednotlivých certifikátech o doporučení pro další praxi: bude pokračovat ve školení / bude studovat / musí studovat. Můj pocit z toho je ten, že udělením vyššího stupně si Kanó zavazuje adepta k pokračování a k hlubšímu studiu.

Šodan (1.dan), Nidan (2.dan), Sandan (3.dan)
"Držitel tohoto certifikátu vyvinul velké úsilí při studiu Nihon-den Kódókan Džúdó a prokázal dostatečný pokrok, aby získal stupeň Šódan (2.dan, 3.dan). Držitel tohoto certifikátu bude pokračovat ve školení s cílem zlepšit své dovednosti."

Jondan (4.dan) , Godan (5.dan)
"V průběhu mnoha let, držitel tohoto certifikátu vyvíjel velké úsilí studia Nihon-den Kódókan Džúdó, ve kterém prokazuje vysokou technickou schopnost, a tímto získal stupeň 4. dan (5.dan). Držitel tohoto certifikátu bude studovat, aby se stal instruktorem."

Rokudan (6.dan) a vyšší stupně
"V průběhu mnoha let, držitel tohoto certifikátu vyvíjel velké úsilí studia Nihon-den Kódókan Džúdó, ve kterém prokazuje mistrovství v technice a tímto získal stupeň 6. dan. Držitel tohoto certifikátu musí studovat, aby se stal skutečným mistrem (Šihan)."
------------------------
( obrázek Aka obi (červený pás) pochází z webšopu Kódókan Institutu )

D, na týdenní letní seminář ke džúdó kata v Kódókanu v Tokiu je možné se přihlásit se stupněm minimálně 4.dan. S nižším stupněm je možné se přihlásit na semináře věnující se technikám z Gókjó
---------------------------------------------

Informace použity z:
Jigoro Kano and the Kodokan - An Innovative response to modernisation, Kano Sensei Biographic Editorial Commitee a Alex Bennett, Kodokan Judo Institute, 2009, anglicky

O džúdó jako výchovném systému Džigora Kana - část druhá

History of the Grading system, Dr Mike Callan, President, International Association of Judo Researchers