Červen 2014

Hvězdy japonského džúdó 4 - Šózó Fudží

25. června 2014 v 16:27 | júdanša |  Waza (Technika)
Čtvrtým učitelem na videích z Moskvy je Šózó Fudží (8.dan), 4.násobný Mistr světa a 5.násobný Mistr Japonska a představuje svoje Seoinage z různých pozic, Koučigari a Tomoenage a množství technik v boji o úchop.

Komentář k tomuhle videu bude zřejmě velmi krátký. Fudžíí sensej ukazuje svoje Morote Seoinage i Ippon Seoinage. Dělá jej velmi nízko s kvalitním vychýlením soupeře. Témeř vždy provádí Seoinage na předkloněného soupeře a dokáže se dostat nádherně pod něj, snížit dostatečně svoje těžiště a krásně pak ukeho nabalit na svá záda. Na videu ukazuje provedení Seoinage z různých pozic, směú pohybu a zápasových situací, kde velmi kvalitně vytváří situace v chování Ukeho, aby mu bylo umožněno Seoinage provést. Zajímavé jsou kombinace Koučigari -> Seoinage, nástup do Seoinage -> Tomoenage. Nástup do Seoinage -> Taiotoši.
Dalším velkým kladem tohoto videa je množství způsobu v boji o úchop, které sensej Fudží ukazuje. Na různé druhy úchopů Ukeho reaguje svými technikami úchopů a snaží se znemožnit výhodu kvalitnímu úchopu ukeho a převzít iniciativu. Případně jen eliminovat nevýhodný úchop Ukeho. Tohle se na videích moc nevidí a málokdo to zřejme zná do takové šíře a hloubky a dokáže ukázat a odhalit tyto techniky, proto je to velmi raritní.

Звёзды японского дзюдо в Москве. Часть 4

Hvězdy japonského džúdó 3 - Jasuhiro Jamašita

24. června 2014 v 19:56 | júdanša |  Waza (Technika)
Třetím učitelem, jenž v Moskvě představoval své džúdó byl Jasuhiro Jamašita (8.dan). Tohoto 9xMistra Japonska, 3x Mistra světa, Olympijského vítěze z OH 1984 Los Angeles jsem již na tomto blogu mnohokrát zmínil a i tu bylo zveřejněno x jeho videí k Učimata , Ósotogari, Óučigari, jeho přepis rozhovoru k hnutí Obnova/Obroda džúdó.

Jamašita nejdříve vysvětluje Ósotogari.
- Názorně ukazuje práci rukou, které způsobují razantní prolomení rovnováhy soupeře - curite (ruka, která zvedá -límcová ruka) (límec je držen na prsou soupeře) nacukne a pěst tlačí směr brada. Hikite (ruka, která tahá - rukávová ruka) táhne dolů k pasu.
- Následuje varianta, kdy curite drží lem džúdógi za krkem soupeře a tlak na bradu je veden předloktím. Tento způsob již na svém výkladu je mi znám od Tošihika Kogy.
- Další bod správného Ósotogari je propnuté chodidlo do špičky nohy, která podmetá. Důležité je naražení svou částí hrudníku do hrudníku soupeře a při podnetu nohou předklonit trup.
- Další věcí je způsob, jakým Jamašita zasekne nohu do soupeře. Jakoby nejdříve dělá nástup na Ašiguruma a pak doskáče (pomocí Kenken) do Ósotogari.
- Učikomi Ósotogari Jamašita provádí velmi dynamicky. Razantní práce rukou a velmi dynamický švich nohou, propnutá špička, propnutá noha a švihá jí velmi vysoko.
- kombinace Ósotogari -> Sasae curikomi aši - Jamašita nastupuje do Ósotogari, Uke se předkloní a Jamašita při zachování úchopu obrátí působení rukou (curite tahá dolů a zpět, hikite zvedá ruku v lokti ukeho). Po tomto vychýlení provádí Jamašita Sasae curikomi aši do druhé strany, než útočil pomocí Ósotogari.

Jako druhá technika je letmo vysvětleno Óučigari:
- při pohybu za sebou Jamašita provádí Óučigari na nohu, kdy uke došlápne. Provádí techniku do směru kolmice na spojnici chodidel ukeho. Rukama tahá dolů a směr útoku je do soupeře.
- kombinace Ósotogari -> Óučigari - při reakci ukeho, kdy při Ósotogari zakročí nohou, která je podmetána, Jamašita změní směr působení rukou a nohou kterou podmetal nyní provádí podmet Óučigari na druhou nohu ukeho, využívá tak energie z nástupu do Ósotogari, změní jen hlavní směr působení svojí energie ve směru kolmice na spojnici ukeho chodidel (nejzanitelnější směr). Nicméně jde razantně opět do soupeře jako při Ósotogari.

Jako třetí techniku vysvětluje Učimata.
- v první variantě, na předkloněného ukeho jedním skokem provádí nástup do chvatu a podmet. Hikite táhne nahoru dopředu. Curite zvedá loket ukeho a působí na jeho bradu.
- další je kenken způsob provedení. Kdy hikite táhne dolů a je ve fázi hodu skákáno do kruhu. Odstředivou silou a podmetající nohou je pak soupeř hozen.
- při Učikomi Učimata, jde především o správné dynamické vychýlení soupeře - v první variantě při pohybu vzad , ve druhé jde o švih podmetávající nohy
- kombinace Óučigari -> Učimata - povede-li se při Óučigari přizvednout podmetanou nohu Ukeho, znamená to, že se Ukemu povedlo přesunout váhu na druhou nohu. V tu chvíli Jamašita mění směr působení svých sil, otáčí se, využívá Ukeho pohybu a provádí Učimata nebo Kenken Učimata. Při Kenken Učimata klade důraz na tah hikite dolů, to nutí protivníka se předklonit, k tomu si dopomáhá curite, která také tlačí dolů a postupnými skoky s otáčením do středu je uke házen odstředivou silou. Jamašita zvlášt zdůrazňuje, že hikite je třeba přitáhnou nejprve k sobě k pasu a pak razantně tlačit dolů od sebe.

Jako třetí techniku Jamšita ukazuje techniku Okurierižime ze skupiny škrcení Žime waza.
- Nejdříve velmi podrobně ukazuje jak se zezadu dostat na krk soupeře. Tlakem kloubu ukazováčku (směrem do krku/skrz krk), který nasadí pod uchem pod lícní kostí (,kde je citlivý bod), s neustávajícím tlakem jede po obvodu krku k protějšímu límci. Uchopení protějšího límce Ukeho je klíčovou věcí pro nasazení a účinnost skrcení.
- Případnou obranu proti tlaku prstem na krk, kdy si Uke kryje rukou krk Jamašita eliminuje tím, že vsune druhou ruku do podpaží soupeře, chytne ruku za předloktí a stáhne ji k tělu Ukeho. Pak výše uvedeným způsobem se dostane ke krku.
- Po dosažení úchopu límce pod krkem a zachycení ruky si Jamašita podá/sáhne nejdříve na bližší límec, čímž utáhne límec pro ruku pod krkem a pak uchopí protější límec a tahem za něj a utažení ruky na límci pod krkem nasazuje škrtící techniku. Utažení ruky na límci dělá pohybem zápěstí.

Velkým kladem jsou prostřihy vykládaných technik z Jamašitových zápasů v minulosti.

JUDO.YAMASHITA. OSOTOGARI.OUSHIGARI.

JUDO.YAMASHITA. UCHIMATA

Kompletní díl Звёзды японского дзюдо в Москве. Часть 3

kniha Canon of judo od Kjúzó Mifune

21. června 2014 v 15:18 | júdanša |  Waza (Technika)
Na serveru ulozto.cz je možno stáhnout anglickou si knihu Canon of judo od Kjúzó Mifune z roku 1956. Kniha obsahuje filozofii, historii, principy a techniku džúdó od základů.

Kjúzó Mifune 三船 久蔵 (1883 - 1965) byl známý učitel džúdó a byl mu udělěn 10.dan Kódókanu byl uznávaný džúdistickou komunitou pro jeho techniku a v mládí pro své schopnosti vyhrávat turnaje.

Zde je odkaz na knihu v pdf - velikost cca 22 MB.

Také existuje film Mifune - The Essence of Judo, kde Kjúzó Mifune ukazuje svoje džúdó. Dá se vidět https://www.youtube.com/watch?v=46veLgINFjU

Hvězdy japonského džúdó 2 - Kacuhiko Kašiwazaki

11. června 2014 v 14:03 | júdanša |  Waza (Technika)
Další z velikánů japonského džúdó, který v Moskvě představoval svoje techniky je Kacuhiko Kašiwazaki (8.dan). Mistr světa z roku 1981 v kategorii do 65 kg a Mistr Japonska v letech 1975, 1978, 1979, 1980, 1981. Kašiwazaki byl specialistou na Sutemi waza (techniky hodů strhem) a boj na zemi. Velmi pěkné představení v angličtině toho učitele je možno nalézt na http://www.fightingfilms.com/top/fighter_profiles/world_champions/katsuhiko_kashiwazaki.html

Tomoe nage - těžko jeho demonstraci nějak komentovat, je v tom kus geniality. Kašiwazaki využívá ukazuje velké množství variant techniky. Využívá velké dynamiky těla při hodech - dostává soupeře do pohybu a pak jej hází pomocí Tomoe nage či její varianty Joko Tomoe Nage, kdy hází soupeře do strany. Velmi dynamicky také působí noha, kterou hází. Můžeme si všimnout, že nastupuje svojí nohou co nejvíce mezi chodidla soupeře, tím se dostane velmi pod něho. Kašiwazaki ukazuje řadu zajímavých průpravných cvičení pro Tomoe nage. Pak Tomoe Nage z jednoduchého pohybu i následný přechod pro použití Katame waza po hodu (držení, páčení i páčení po neúspěšném nástupu do techniky).
Následuje varianta z jednostranného úchopu, kdy ukeho táhne a hází do směru jeho ruky, kterou drží, tak aby se nemohl případně druhou opřít a eliminovat pád, následně si udržuje kontakt s ukem hned pokračuje technikama z Katame waza.

Joko Tomoe Nage s poskočením a hodem do strany - stále se velmi snaží nastoupit, co nejvíce pod ukeho. Ukazuje též Joko Tomoe Nage v kombinaci po předchozím Kouči gari, posléze i s Učimata. Jeho Joko Tome Nage předchází dynamické rozhození stabilty ukeho, důležitá je práce jeho rukou.

Uki waza z jednostraného úchopu. Kašiwazaki v držení jednostraného úchopu, přebehne na druhou stranu ukeho, otočí jej o 180 stupňů a dynamicky jej hází

Hikomi gaeši při předklonu soupeře. V předkloněném defenzivním postoji ukeho jej chytne za obi jednou rukou a pomocí Hikomi gaeši jej hází a ihned pokračuje na zemi technikou držení.

Na závěr variantu Óuči gari, kdy velmi dynamicky se uvolní z úchopu, přizvedne jednu nohu ukeho a druhou pomocí Óuči gari podmetá.

Judo Throws - Katsuhiko Kashiwazaki


Hvězdy japonského džúdó 1 - Jasuhiko Moriwaki

9. června 2014 v 23:08 | júdanša |  Waza (Technika)
Jako první na videu představuje svoje techniky Jasuhiko Moriwaki (Mistr Japonska v letech 1977 a 1980 v kategorii do 60 kg, Mistr světa 1981 kat. 60 kg) - specialista na Aši waza (techniky hodů nohama) a Katame waza (techniky boje na zemi).

Moriwaki ukazuje techniku hodu Kosoto gake - důrazné vychýlení soupeře při pohybu vzad (tori táhne). Rukávová ruka tahá a tlačí dolů límcovou ruku ukeho k vlastnímu hrudníku (tím prolamuje úchop soupeře - drží gi u lokte soupeře, tlačí loket), límcová ruka toriho tlačí/přizvedává ukeho směrem nahoru a do strany. Důraznou prací rukou a předklonem těla vychyluje ukeho do záklonu. Pak pomocí gake (zaháknutí nohy) háže předsunutou nohu soupeře.
Moriwaki sensei též ukazuje taisabaki (pohyb těla), jak se dostat k provedení techniky - nastoupí stranou k soupeři, otočí se k němu za důrazného vychýlení/přesunutí váhy ukeho na jeho podmetanou nohu a háže.

Kouči gari / Kouči makikomi - Moriwaki nastupuje do strany, pak se otáčí k soupeři a hází na opačnou stranu, než je kihon provedení (podmetá nohou tam, kde držíme límec). Rukávovou ruku pouští a chytá jí jako by úchop pro Ippon seoi, tím zatěžkává a vychyluje podmetanou nohu.
Tady je dobré si všihnout, jak tělem naráží do ukeho. Boky a hrudník jdou vpřed, naráží do ukeho a to je hlavní síla, která prolomuje ukeho rovnováhu.

Ippon seoi nage - z úchopu jen límcovou rukou Moriwaki ustupuje do strany, pak se otáčí do směru hodu a háže Ippon seoi nage za držení jen límce soupeře. Moriwaki sensei provádí Seoi nage s velmi pokrčenými nohami, kdy vlastně podbíhá ukeho. Také je dobré si všimnout práce límcové ruky (curite). Při kroku do strany Moriwaki nacukne límcovou rukou do strany, kam ukročuje, pak před otočením do techniky táhne límcovou rukou nahoru. Tím dává soupeři silný podnět se pohnout vpřed a do pozice vhodné pro hod. Následně Moriwaki ukeho "podběhne" a zvednutím se na nohách jej hází.
Podobně ukazuje jeho reverzní/obracenou Ippon seoi nage z pohybo vzad za ukem (jedná se o Seoi nage z obráceného úchopu).

Jako další ukazuje obrany v boji o úchop. Úchop prolamuje útokem na loketní jamku ukeho a hned chytá soupeře a přebírá aktivitu. Moriwaki preferuje při obraně vnitřní úchop límcovou rukou.

Japanese dojo.Yasuhiko Moriwaki.http://kfvideo.ru

Japonské džúdó v Moskvě - Hvězdy japonského džúdó

9. června 2014 v 23:06 | júdanša |  Waza (Technika)
Ve dnech 11-12.května 2008 v Moskvě v Rusku představilo 6 japonských učitelů džúdó svoje techniky džúdó. Jednalo se 6 ze sedmi bývalých šampiónů, kteří měli v roce 1980 startovat na OH v Moskvě za Japonsko, ale kvůli bojkotu nestartovali.

Jednalo se o tyto učitele:
Kacuhiko Kašiwazaki (8.dan)
Jasuhiko Moriwaki (8.dan)
Jasuhiro Jamašita (8.dan)
Kijoto Kacuki (8.dan)
Šózó Fudží (8.dan)
Cukijo Kawahara (8.dan)

Na youtube jsou k vidění záznamy praktických přednášek jednotlivých učitelů - YT uživatel kakkistafilm

Kódókan Institut v Tokiu hostil v dubnu nejaponské výpravy džúdóků

4. června 2014 v 9:11 | júdanša |  Kódókan
V novinkách webu Kódókanu je informace, že v dubnu přijelo do Kódókanu 264 džúdóků/džúdistů z 26 zemí. Skupinky džúdistů příjížděly cvičit a učit se kata, kihon wazu i randori (prostě zlepšovat se v džúdó) na týden , deset či 14 dní. Ve dnech 28. a 29 dubna mohly sledovat dvě soutěže: The All Japan Judo Contest for High Dan Holders (Celojaponská soutěž v džúdó pro držitele vyšších danů) a the All Japan Judo Championships (Celojaponské mistrovství v džúdó) konané v hale NIPPON BUDOKAN v Tokiu.

Více info a foto na odkazu níže.

Kodokan hosted many trainees from overseas in April

Jak je z odkazu patrno, tak se jednalo povětšinou o evropské cvičence (Francie, Německo, Nizozemí, Rusko, Španělsko, Velká Británie) a i z Kyrgizstánu.
Zajímavá poznámka, že každý, kdo má nějaké zkušenosti a má bílé džúdógi se může zůčastnit tréninků, kde se praktikuje randori (volné zápasy). Zájemci o podobné tréninkové zkušenosti jsou vítaní a více informací poskytne Mezinárodní oddělení Kódókanu.

Uki waza ( 浮技 )

2. června 2014 v 10:58 | júdanša |  Waza (Technika)
Uki waza ( 浮技 ) "浮 uki - plout, 技 waza - technika"

Uki waza je technika ze skupiny chvatů sutemi waza. U nás se používá výraz strhy. Níže je odkaz, kde jsou videa z výukového filmu Gokjo vydaný před lety Kódókanem. Kihon techniky i její varianty jsou stejné jako je popisu k Uki waza vve fenomenální Daigóvě knize - (2005) Kodokan Judo: Throwing Techniques, Kodansha, Tokyo, Japan. Na videu je jako první zobrazen kihon provedení z obranného postoje (stejné provedení jako v Nage no kata). V dalších pak varianty provedení, kdy je situace, či úchop jiný, nicméně princip techniky je stejný.

V Daigóvě knize je popsán klíčový bod této techniky. Jedná se o moment, kdy z obranného postoje zatáhneme doprava a soupeře přinutíme vykročit levou nohou, jeho váha se přesunula na jeho levou nohu. Soupeř se z této situace snaží dostat a začne se zvedat (napřimovat se z obraného postoje), přesouvá svojí váhu na svou pravou nohu (stranu) a snaží se udělat krok vpřed pravou nohou. Teď přichází ten klíčový bod. Tori začne vychylovat ukeho na druhou stranu do své levé (ukeho pravé) strany, s pádem provede Uki waza a hází soupeře.
Shrnu-li to, klíčovým momentem je tedy dostat soupeře, kdy sám se staví na pravou nohu a přenáší na ní svoji váhu - cílem je působením na ukeho vytvořit tuto situaci. Způsob provedení Uki waza v Nage no kata dává vodítko, jak toto udělat. 7. vteřina na videu zachycuje tento moment.

Judo - Uki-waza

V dalších částech videa jsou jednotlivé varianty Uki waza a pak provedení různých učitelů džúdó.

V brožurce ke Nage no kata od Kódókanu je zachycena sekvence - výše zmiňovaný klíčový bod je zachycen na obrázkách 3, 4, 5, 6.
Celá technika Uki waza z Nage no kata

Pár informací k výrazu Sutemi 捨身
Zde ještě stojí za zmínku obsah a smysl výrazu sutemi 捨身 ze sutemi waza 捨身技. Obecně se dá řící, že Sutemi-waza je skupina technik, kdy tori padá a strhává ukeho sebou. Vlastní pád na zem, v minulosti v boji mohl znamenat nebezpečnou situaci (hůře reagovat na útok dalšího protivníka, naše hybnost je omezena, v případě núspěchu sutemi techniky se dostaneme na zem, aniž bychom ohrozili protivníka, či v boji v brnění byl pohyb po zemi problém), a bylo správné pokud možno se jí vyhnout. Sutemi technika se volila jako poslední záchrana, kdy docházelo již fyzicky i mentálně k zavrhnutí/odhození vlastního těla sutemi (捨て身) ("zavrhnutí těla"), kdy už nám nic jiného nezbývá. Podobně jako ve školách japonského šermu či kendó 剣道, kde sutemi odkazuje na vrhnutí všech sil a ducha do útoku bez rezerv a ani se sebemenší špetkou pochybností nebo touhou chránit se před jakýmkoliv protiútokem. Dle některých vyjádření se jedná o stav rozšíření vědomí, či vyšší úroveň vědomí, kdy myšlenka na svoji osobnost zaniká.