Září 2013

Koga - díl 3 - úloha ukeho při učikomi

26. září 2013 v 13:07 | júdanša |  Waza (Technika)
Ve třetím díle z lekce školákům Koga osvětluje úlohu ukeho při učikomi.

Legendary Koga's (7th Dan) Class: (3) Proper Uchikomi

Koga se snaží vysvětlit, že uke (ten kdo techniku přijímá) při učikomi jen neodpočívá a není jen bezduchým panákem pro toriho (ten kdo techniku provádí) , ale vnímá též techniku toriho při učikomi, nechává toriho pocítit, jak techniku přijímá a pomáhá torimu. Odpočívání a pasivita v úloze ukeho při učikomi je neakceptovatelná.

Je-li toriho úroveň džúdó nižší než ukeho, tak uke pomáhá torimu, snaží se mu svým pohybem a připomínkami mu pomoct naučit se/zafixovat si správné provedení techniky.
Koga si bere jako toriho 11.letého chlapce a na něm demonstruje správnou úlohu ukeho. Chlapec provádí ósotogari a Koga mu svým pohybem pomáhá. Po té chlapec cvičí seoi nage a Koga opět pohybem mu pomáhá a upevňuje v něm pocit ze správného provedení (dotočená záda, směr pohledu). Svým pohybem mu i pomáhá ukázat směr správného vychýlení.

Je třeba dodat, že provedení 11letého chlapce je vskutku perfektní a Kogovo způsob pomoc při učikomi, ukazuje, že spolu může cvičit i tak malý chlapec a dopělí člověk, že to může a má smysl. Smysl je v učení a vedení při učikomi, tak mají oba z toho prospěch, rozvíjí se i pocit přátelství. Jestliže chlapec se učí tímto způsobem, tak on tak pak bude učit jiné tímto způsobem - tím má z toho propěch více lidí.

Tohle je způsob myšlení při příjímání učikomi (ukeho úloha), ten Koga chtěl předat mladíkům.
Shlédnutí videa a překlad přesného výkladu Kogy můj výtah z textu udělá srozumitelnějším.

Koga - díl 2 - pro vítězství na Ippon

24. září 2013 v 8:12 | júdanša |  Waza (Technika)
Další část z Kogovy lekce středoškolským studentům, tentokráte se obsahem věnuje způsobu dosažení vítězství na ippon.

Legendary Koga's (7th Dan) Class: (2) For Winning by Ippon

Vitězství technikou ohodnocenou Iponem je výsledek správného provedení techniky. Toho se dosáhne korektním prováděním učikomi.

- je třeba, aby se učikomi nestalo rutinou
- každý chvat v učikomi by se měl provádět technicky správně a se soustředěním ( koncentrací myšlení na prováděný chvat )
- technicky správně znamená kontrolovat si správnou pozici a práci rukou (hikite, curite), pozice nohou, vzpřímené tělo
- hledat pravdivé (funkční) provedení v technikách, je třeba myšlením porozumět funkci jednotlivých pohybů ve chvatu (jak kdy táhnout, tlačit, jak umístit nohu, nohy, aby chvat bylo možno efektivně provést atd.)
- učení se technik by nemělo být polovičaté, pak je to zbytečně strávený čas a nic to nepřidá tvojí síle

"Jestliže cvičíš učikomi vždy tímto způsobem, pak bude tvoje technika správná a rozumem odůvodněná a svým dalším cvičením se budeš stávat silnějším. Potom na konci ve výsledku se technika stává tvou vítěznou technikou vedoucí k ipponu."

Uvádí několik bodů:
1. buďte opatrní v prvním pohybu ve své technice, umístění chodidla v úvodního kroku je velmi důležité - mějte toto na paměti
2. postoj vašeho těla musí být správný po celou dobu chvatu, není-li správný váš postoj, pak vaše síla nemůže správně působit na vašeho protivníka. Mějte dobrý postoj.
3. buďte opatrní v tom, kam se při provádění techniky dívate ... moment zahájení techniky, kam se díváte ..., jesliže se díváte přímo do směru kam házíte soupeře, váš postoj bude automaticky správný pro hod (Koga pak vysvětluje na příkladu Seoinage, kde se dívá přímo před sebe ¨- ne do žíněnky, ale do směru kam táhne soupeře). Toto je třeba si poznamenat pro každý hod. Směr pohledu je jako dívání se (zaměření) na bod vrcholu trojůhelníku (na konkrétní bod), to pomáhá zaměřit naší sílu a tělo bude rovné (narovnané) a pevné a nerozkymácené.

Například při seoinage stát na špičkách, ohnout kolena, zvednout hlavu a dívat se před sebe, ale ne do dálky, ale na kokrétní místo.
Nezapoměňte na tyto tři body.

Koga výklad doplňuje i různými demonstracemi, které přímo ukazují význam jeho slov.

Koga - díl 1 - myšlení pro lekce džúdó

22. září 2013 v 6:58 | júdanša |  Kokoro (způsob myšlení)
Koga v prvním dílu lekce džúdó pro středoškoláky zmiňuje několik podmínek či ideí, na kterých by měli jeho studenti pracovat ve svém myšlení/postoji, chtějí-li se zlepšovat v džúdó.

Legendary Koga's (7th Dan) Class: (1) Mindset for Judo Lessons

1. Musíte mít partnera pro cvičení - k praktikovaní džúdó je třeba mít ukeho, se kterým lze cvičit a zlepšovat se. Je třeba jemu i ostatním v dódžó za to vykazovat díky, úctu a být si vědom skutečnosti, že díky vzájemné podpoře se můžete zlepšovat. I když soupeř je slabší nebo silnější, vždy mu prokazovat úctu.

2. Starat se řádně o své věci - ke cvičení džúdó je třeba si obléct džúdogi a obi. Někdo jej pro nás koupil a vyvinul úsilí , aby na něj vydělělal peníze a věnoval jej nám (rodiče v případě studentů) a proto je třeba za to v sobě cítit vděčnost a též se o dar starat. Starat se sám, aby byli v pořádku a čisté, prát si je, spravovat si je. Nechat džúdogi prát jiné lidi, mít jej rozervané či špinavé, tak to znamená, že jsi se v myšlení a tvém konání dostatečně nepřipravil na zápas. Koga tak apeluje, že toto pomáhá myslet na zaměřit se na více a do hloubky na své studium džúdó / na cestu za vítězstvím.

Dále Koga shrnuje, že člověk při učení se džúdó potřebuješ pomoc ostatních lidí, musí na sobě tvrdě pracovat a nalézt sílu ze svého džúdógi. Všechno dohromady umožní vyhrát zápas. Být laskavý k ostatním lidem bez rozdílu věku a úrovně džúdó pomáhá všem v dódžó. Cvičím-li se slabším, tak se budu snažit mu pomoct se něco nového naučit.
Toto jsou dle Kogy malé odlišnosti v myšlení a přístupu jednotlivce při tréniku džúdó, ale mohou dělat velké výsledky v zápase. Je třeba toto opravdu cítit a udržovat ve svém srdci a s tímto pocitem/postojem cvičit -> toto je jediná cesta, jak se zlepšovat v džúdó.

Toto je jen můj výtah toho, co mi přišlo z jeho sdělení podstatné. Video má anglické titulky a obashuje komplexnější a úplné Kogovo vysvětlení.

Japonské video zaměřené na boj na zemi a přechody postoj->zem

8. září 2013 v 14:25 | júdanša |  Waza (Technika)
Na Youtube jsme našel hodinové video, kde starý učitel džúdó velmi názorně vysvětluje a ukazuje techniky pro boj na zemi a přechody z postoje na zem.



Problémy v Japonsku spojené s džúdó

3. září 2013 v 15:56 | júdanša |  Nezařazené
Při svém hledání ohledně japonského džúdó jsem narazil na několik skutečností, které nedělají japonskému džúdó dobrou vizitku. Snažím se ve svém studiu džúdó pátrat po všech skutečnostech a i toto k džúdó patří bohužel.

Čerpám víceméně z webu http://japantimes.co.jp nebo http://japandailypress.com/

Události:
- japonská ženská reprezentace po OH v Londýně si veřejně si stěžovala na šikanu ze strany trenéra Hosody (bití bambusovým mečem na kendó), urážky
- úředníci Celojaponské federace džúdó zneužívali peníze z fondů. Ti neoprávněně pobírali připlatky určené trenérům, aniž by byli trenéry.

Trenér Hosoda odstoupil, japonská veřejnost dle novin tlačí již minimálně půl roku, aby ihned odstoupilo kompletní vedení Celojaponské federace džúdó včetně jejího prezdenta Haruki Uemury (též prezident Kódókanu), zvolilo se nové vedení a začaly se provádět napravné procesy ve fungování Celojaponské federace džúdó. Pan prezident Uemura sklízel opakovaně kritiku, že své odstoupení opakovaně odkládá a v minulosti se jako prezident Celojaponské federace džúdó dostatečně nepostaral o nápravu. Ten se hájil tím, že odstoupí, jakmile se z řad Celojaponské federace džúdó najde jeho nástupce. Již i ředitel Mezinárodní federace džúdó Rakušan Marius Vizner v červenci apeloval na Celojaponskou federace džúdó, ať začne s očistou svého jména... Posléze prezident Uemura v srpnu oznámil, že odstupuje a odstupuje i další vedení Celojaponské federace džúdó.

Další značně smutná věc, kterou japantimes.co.jp zmiňuje, je úmrtnost dětí a mláděže při tréninku džúdó a též i problémy se způsoby vedení tréninku ve školních či univerzitních dódžó, které se v některých případech podobají šikaně. V posledních x desítkách let se v Japonsku každý rok stanou v průměru 4 úmrtí dětí a mládeže. Jak jsem měl možnost pochopit z textu, tak se jedná asi z 65% o poranění hlavy. Našel jsem zmínku, že za tyto úmrtí nebyl nikdo pohnán k odpovědnosti. Také jsem si všimnul, že byla zmiňována Francie jako stát s nejvíce džúdisty na světě ( 600 000 ) a tam je zmíněno, že tam úmrtnost dětí a mládeže při cvičení džúdó není.
Japonští rodiče a příznivci obětí založili společnost a snaží se tlačit na odpovědné orgány a instituce, aby nalezli bezpečnější způsoby výuky džúdó na na školách a poukazovali na tyto smutné skutečnosti - jejich web v angličtině http://judojiko.net/eng/

Pan Uemura (prezident Kódókanu) ve svém novoročním projevu zmiňuje důležitost o nalezení bezpečné formy výuky džúdó na školách a též jsem zaznamenal na japantimes.com, že je třeba vydat zákoné směrnice k vedení tréninků a výuky džúdó na školách, aby se některým nežádoucím praktikám zamezilo.

V Japonsku lze jistě v blízské budoucnosti sledovat snahy v těchto věcech přijmou nápravu.

MS v džúdó v Brazílii - Krpálek vybojoval bronz

2. září 2013 v 10:01 | júdanša |  Nezařazené
V minulém týdnu proběhlo v Brazílii Mistrovství světa v džúdó mužů a žen. Lukáš Krpálek opět vybojoval bronz, když v semifinále prohrál s Nizozemcem Henkem Grolem a v souboji o třetí místo porazil Japonce Ono. GRATULACE!

Jinak jak jsem vysledoval z reportů na stránkách IJF - www.ijf.org , tak zvláště za zmínku stojí z mého úhlu pohledu:
- v mužské kategorii ve třech nejlehčích vahových kategoriích 60,66,73 kg vyhráli japonští džúdisté
- v kategorii nad 100 kg vyhrál opět francouzský džúdista Teddy Rinner a získal již svůj !!!! šestý titul Mistra světa v džúdó !!!!
- poslední den proběhlo utkání týmů žen i mužů

Výsledky soutěže týmů žen
1. JAPAN (JPN)
2. BRAZIL (BRA)
3. CUBA (CUB)
3. FRANCE (FRA)
5. KOREA (KOR)
5. NETHERLAND (NED)
7. KAZAKHSTAN (KAZ)
7. CHINA (CHN)

Výsledky soutěže týmů mužů
1. GEORGIA (GEO)
2. RUSSIA (RUS)
3. JAPAN (JPN)
3. GERMANY (GER)
5. KOREA (KOR)
5. UZBEKISTAN (UZB)
7. CUBA (CUB)
7. MONGOLIA (MGL)

Trénink mládeže a dětí v Kódókanu

1. září 2013 v 8:23 | júdanša |  Kódókan
Na webu judochannel je též info ke tréninku dětí a mládeže v Kódókanu. Pokusil jsme se přeložit
Zdroj:

Účel tréninku Kódókanu pro mládež
Na základě dvojpilíře "Seirjoku zenjó" (maximální účinnost) a "Džita kjóei" (vzájemného prospěchu), se Kódókan zabývá vzdělávacími aktivitami mládeže s cílem přispět ke zdravému rozvoji mladých lidí a pomocí Džúdó rozvíjet své tělo, mysl a Waza (techniku) a zároveň pěstovat v nich uctivý postoj (úctu). Kvalifikovaní instruktoři nabízejí mládeži vedení při cvičení džúdó každý den kromě neděle a státních svátcích.
Výuka mládeže zdůrazňuje džúdó etiketu (Reiho) a jiné základy, aby se u mládeže zabránilo přílišnému zaměřování se na výhru v soutěžích, a tím snižovat kvalitu džúdó. Mladíci jsou drilováni v technikách nage waza a katame-waza atd., učí se správné bojové postoje, to vše s cílem dostávat jejich džúdó na úroveň, na které jsou schopni vyhrávat na Ippon (poznámka překladatele: ve smyslu vyhrávat před časovým limitem kvalitním provedením techniky).

Popis obsahu výuky mládeže
- Správná etiketa (Reiho) ... Význam a srdce džúdó.
- Základy ... Šisei (držení těla), Kumi Kata (úchop postoj), Taisabaki ( přesun těla / ovládání), Kuzuši (vyvedení z rovnováhy/prolomení rovnováhy soupeře), Ido (pohyb), Ukemi (pády - schopnost padat)
- Nage-waza (techniky hodů) ... Hiza-guruma, Sasae-curikomi-Aši, O-goši, Curikomi-goši, osoto-gari, Kouči-gari, Ouči-gari, Deaši-barai, Okuri-Aši-barai, Tai-otoši, seoi-nage , Harai-goši.
- Katame-waza (techniky znehybnění v boji na zemi) ... Kesa-gatame, Kuzure-kesa-gatame, Kami-šiho-gatame, Kuzure-kami-šiho-gatame, Joko-šiho-gatame, Tate-šiho gatame.
------------

Oddělení školy mládeže Kódókanu

Systém školy mládeže Kódókanu učí teorii Džúdó, Waza (technika), a také poskytuje všeobecné vzdělání.
Ačkoli mohou studenti postupovat v poněkud odlišném tempu, po registraci do školy, je všeobecné vzdělávací kurz pro začátečníky v džúdó minimálně 3 měsíce, a na nejméně 1 měsíc pro ty, kteří měli již předchozí znalosti džúdó. Studenti pak mohou pokračovat v pokročilých školení, kde se naučí v praxi etiketu (Reiho), základní manévry, Ukemi (schopnost padat), a Taisabaki (obraty těla / kontrola) techniky, které se naučili v průběhu všeobecného vzdělávání a učit se více pokročilé techniky použít v tréninku v randori (volný boj).
------------

Zvláštní činnosti

- činnost Kasuga klubu
Skupina školy mládeže Kódókanu provádí Učikomi (cvičení opakováním) a Randori (volný boj) cvičení v rámci společné mládežnické skupiny (Kasuga Judo Club). Kasuga Judo Club se také podílí na místních džúdistických setkáních, na městských setkáních, všech celostátních školení, shromáždění a větších národních soutěží.

- Letní výcvikový tábor pro mládež
Letní výcvikový tábor pro mládež se koná na 3 dny a 2 noci.

- Třída džúdó pro děti v předškolním věku
Škola Kodokan Judo nabízí také kurzy pro děti v předškolním věku.
Čas: sobota, od 04:30 do 06:00
------------
Systém zkoušek a testů
Kjú. Barvy pásků jsou bílá pro začátečníky, žlutá pro 5. kjú, oranžová pro 4. kjú, zelená pro 3. kjú, fialová pro 2. kjú a hnědé pro 1. kjú. I když propagace testy jsou běžně nabízeny 3 krát za rok, může být zkouška uspořádána v jiném čase, pokud zkoušený není schopen zúčastnit plánovaného zkoušení.
Student může požádat instruktora o přezkoušení a instruktor se rozhodne na základě takových faktorů jako studentská školní docházka, postoj k tréninku, technické dovednosti a míra horlivosti uvedené v tréninku, atd. Zkoušková kritéria se zaměřují především záznamy z měsíčních soutěží, stejně jako na bilanci testu.