Trénink dětí v Kódókanu - důležitost rei (pozdravu)

8. srpna 2013 v 18:45 | júdanša |  Kokoro (způsob myšlení)
Na youtube je několik záznamů z tréninku dětí v Kódókanu. Ač rozumím z výkladu učitele Asahiho ohledně kumikata jen málo či spíše nic, tak mě na videu upoutalo několik skutečností z jeho chování k dětem.



1, Během svého výkladu si vybírá různé děti k demonstracím vykládané látky. Nevybírá si jen oblíbence, ale různé děti i různých věkových skupin a s různými technickými stupni. Děti jsou tak vtaženy do výuky a každé dítě si může myslet, že může být vybráno. Zdá se, že jsou si všichni rovni. Atmosféra je přátelská, děti cítí autoritu.

2. Když si pak učitel vybere sparingpartnera z dětí, tak vždy na začátku oba automaticky začínájí vzájemnou úklonou - pozdravem a končí též pozdravem. Jednou neváhá pan učitel si kleknout a provést velký pozdrav. Pozdrav svému partnerovi, se kterým jde zrovna cvičit je upřímný, důležitý, vážný a není to nic nepodstatného ba naopak, na vyjádření a formu provedení rei (pozdravu) je kladen důraz a je neméně důležitý jako ostatní výuka - aspoň toto je mi zřejmé z podání pana učitele Asahiho a jeho žáků. Děti se tak pomocí džúdó a vedení učitele učí respektu a slušnosti k druhému člověku.

Toto jsem jako dítě nezažil při svém učení se džúdó, ani jako dospělí v různých dódžó po republice či v Evropě. Zdá se, že rei (pozdrav) a reihó (etiketa) jsou v našich dódžó nepochopeny nebo jen pochopeny velmi mělce. Věřím, že s tímto přístupem, jde kladně ovlivňovat děti od mládí k výchově k respektu k druhým lidem.

"Rei ni hadžimari, rei ni owaru" (Začátek a konec s uctivým pozdravem).
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.